Eerste week - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Martine Erik Eva Lot - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Martine Erik Eva Lot - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Martine Erik Eva Lot

14 Juli 2014 | Ghana, Bolgatanga

Eindelijk een eerste verslag vanuit een internetcafe in Bolgatanga. Langzaamaan wennen we aan het leven in Ghana, bij ons gastgezin. Een ondernemende moeder (ze verhandelt echt alles!), drie zonen, twee dochters en een oude vader van 75. Leeftijd van de kinderen tussen de 9 en 23 jaar. Ondanks de winter is het warm, erg warm. Veelal ook zonnig en gisteren hadden we de eerste regenbui. Het leven hier: ach, als je van kamperen houdt valt het allemaal best mee. De douche is wat we echt missen! O ja, en een wc!

Alles ziet er hier anders uit. Voor dieren een walhalla, want ze lopen overal! Geiten, koeien, kippen, varkens, biggen, kuikens, parelhoentjes. Ghanezen staan vroeg op en het is hier vroeg donker. Erik heeft op het land gewerkt, wat direct leidde tot blaren op zijn kantoorhandjes. De hut waar bibliotheekboeken lagen opgeslagen bleek niet waterdicht, dus alle boeken moesten worden overgeheveld naar een droge plek, we helpen met het pellen van de sheanuts, meiden zijn op een gemotoriseerde driewieler naar de dam geweest voor water, we halen water bij de pomp (wat verbruik je op een dag toch veel!), Lot en Eva helpen met koken en spelen ook veel met de kinderen. Ik ben op een junior high school geweest en met z'n allen zijn we bij een weeshuis geweest een dorp verderop.

Al met al: het gaat goed! We moeten we wennen: aan gewoonten, het eten, de taal,de temperatuur en het tempo.

• 14 Juli 2014 - 17:04

Astrid:

Ha pseudoghanezen,
    Goed van jullie te horen. Zag van de week Tamara in Warder en we vroegen ons al af of jullie dit weekend toegang zouden hebben tot een internetcafe. Ja dus. En voor dat je dit leest zijn we waarschijnlijk weer een week verder. Hier alles prima. Goede temperaturen en godzijdank is het voetbal afgelopen. Doe je er de volgende x wat foto's bij of is dat niet handig. Anders komt het daarna wel.
    Lieve groeten van ons.

• 14 Juli 2014 - 21:34

Alex:

He leuk om te lezen, heel veel plezier daar. Groeten van ons.

Ps. ik heb nog een chemisch toiletje voor je

• 14 Juli 2014 - 22:20

Monique:

Hi, goed van jullie te horen, we hebben ons deze week regelmatig afgevraagd hoe het met jullie zou gaan. Hoorde van Eva, via de mail van Lot dat het heen weg een waar avontuur was?! Ik begrijp dat jullie dus inmiddels lekker ruiken. Ik hoop dat jullie snel weer een internet café tegen komen, zodat jullie ons weer kunnen updaten. Grtz van een zonnig Kreta. Xx

• 14 Juli 2014 - 22:26

Reina:

Hai,

Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat. Wat een mooi avontuur.
    Ook wij vroegen ons al af hoe het jullie zou vergaan in Ghana. Nu zijn we alvast wat op de hoogte.
    Nog 5 weken te gaan, benieuwd naar jullie verhalen straks.

X

• 15 Juli 2014 - 10:38

Nathalie:

Wat leuk om jullie eerste verslag te lezen! Echt een avontuur. Uiteindelijk went alles toch? Heel veel succes verder! Groetjes uit fuerteventura, Bart, Nathalie, Jens, Amy

• 15 Juli 2014 - 15:06

Annette:

Fijn iets van jullie te horen en goed dat jullie zo veel kunnen doen!

• 15 Juli 2014 - 15:28

Agnes Vellinga:

Hallo lieverds, wat een avontuur zeg. Ik ben blij dat ik nu een wat uitgebreider verslag krijg. Verder zijn Manou en Roos beiden ook op hun bestemming. Het geeft rust te weten dat het goed met jullie gaat.

Zijn jullie al naar het Nationaal Park geweest? Hoor graag van jullie,

Dikke kus, mam

• 16 Juli 2014 - 09:02

Tamara:

Hé, wat leuk om dit te lezen zeg. Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Ondertussen al wat meer gewend? Is de pindasoep daar net zo lekker als die je zelf had gemaakt? Ben heel benieuwd naar foto's. Geniet ervan en we hopen gauw meer te kunnen lezen over jullie avontuur.
    X

• 16 Juli 2014 - 10:13

Ingrid En Pim:

Leuk hoor om jullie zo te kunnen volgen. Genieten op deze manier mee.
    Groetjes

• 16 Juli 2014 - 20:32

Robert & Rikje:

Het was zeer verwarrend een hele gewone FB reactie te zien van Mart. Ze zullen toch geen wi-fi hebben daar in die hut? Is er dan ook niets meer heilig? Maar gelukkig, het was het internet café in Bolgatanga. Het is bar stil zo zonder jullie en we zijn blij met jullie teken van leven. Zo tussen de regels door lees ik dat het best pittig is. De mooie herinneringen en avonturen blijven voor altijd, de rest zakt snel weer weg, zeggen ze.. ;)
    Mooie tijd nog! Lfs van ons

• 18 Juli 2014 - 10:27

Luciene En Randolph:

Hallo Erik, Martine, Lot en Eva.
    De tijd gaat snel. Jullie zijn er alweer twee weken. Leuk om het verslag te lezen. Ben heel benieuwd naar het verhaal. Geniet nog van Ghana en we zien jullie graag terug komen veilig en wel.

• 20 Juli 2014 - 20:45

Sandra Verhoef:

Hallo allemaal,

Eindelijk een keer aan gedacht en jullie ook echt opgezocht op deze site. Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat. Was erg benieuwd..Tuurlijk is het wennen en anders dan thuis maar dat kunnen we ons allemaal voorstellen maar om de hitte, de andere geuren, het eten en het leven daar zelf te ervaren is even iets anders! Zet 'm op! is een ervaring voor jullie leven. Nog veel plezier en goede reis terug straks. Groetjes, Sandra